Wizwijs is de eerste functionele rekenwiskundemethode voor het basisonderwijs.

Wizwijs wordt uitgegeven door Uitgeverij Zwijsen.





vrijdag 4 juni 2010

Visie
Goed reken-wiskundeonderwijs

Rekenen-wiskunde is een basisvoorwaarde om te kunnen functioneren in onze maatschappij. Rekenen-wiskunde is ontstaan in het dagelijkse leven, maar heeft met de invoering van de leerplicht een schools karakter gekregen. Kinderen leren vooral rekenen en wiskunde uit een boek. Daarmee hebben we het eigenlijke doel, functioneren in de maatschappij, uit het oog verloren.
Goed reken-wiskundeonderwijs begint met de vraag welke kennis en vaardigheden leerlingen nodig hebben om verder te kunnen leren, om te kunnen functioneren in hun toekomstige beroep en om als volwassene te kunnen participeren in de maatschappij: leren, loopbaan, burgerschap.
Het doel is niet alleen dat leerlingen de leerstof van het rekenboek goed beheersen, maar ook dat zij deze kennis en vaardigheden kunnen gebruiken in het dagelijkse leven. Meestal wordt verondersteld dat leerlingen de kennis en vaardigheden die zij op school leren als vanzelf ook gaan gebruiken in buitenschoolse situaties. Dit is echter niet zo vanzelfsprekend. Uit onderzoek blijkt dat lang niet alle kinderen deze transfer zo makkelijk kunnen maken.

Basis voor de toekomst
Het belangrijkste doel van het basisonderwijs is een stevige basis te leggen voor de toekomst van de leerlingen. Dat betekent kennis en vaardigheden ontwikkelen waarop leerlingen in het vervolgonderwijs verder kunnen bouwen en die het hun mogelijk maakt in de maatschappij te functioneren. De werkelijke betekenis van de begrippen lengte, breedte en oppervlakte, bijvoorbeeld van een woonkamer, leer je niet uit een boek. De concrete ervaring speelt hier een cruciale rol. Om het rekenen op school werkelijk betekenis te geven is voortdurende koppeling aan allerlei praktische, dagelijkse situaties noodzakelijk.
Snelle technologische ontwikkelingen en voortdurende maatschappelijke veranderingen maken het praktisch onmogelijk om onze kinderen eeuwigdurende kennis en vaardigheden mee te geven. De maatschappij vraagt om flexibele kennis en vaardigheden, die makkelijk en snel aan te passen zijn aan nieuwe ontwikkelingen. Het gaat niet zozeer om feitenkennis als vijf plus vijf is tien, maar veeleer om kennis die nodig is om nieuwe apparaten te kunnen bedienen en vaardigheden om procedures te kunnen uitvoeren. Daarnaast is juist ook wiskundige kennis nodig voor toekomstige uitvindingen. Onze leerlingen zijn de ontwikkelaars van de toekomst. De huidige en toekomstige leerlingen zullen goed voorbereid moeten worden op een toekomst die vraagt om continue bij- en nascholing. Dit hoeft niet altijd te gebeuren in opleidingen of nascholingscursussen. Volwassenen leren ook veel in functionele situaties, meestal in samenwerking met anderen. Daarom is ontwikkeling van samenwerkend leren in het onderwijs van belang. Rekenen-wiskunde kan bij uitstek opdrachten bieden die vragen om samenwerkend, probleemoplossend handelen, waardoor het proces van samenwerkend leren kan worden aangestuurd en begeleid.



In Wizwijs hebben we geprobeerd de drie doelen, leren, loopbaan en burgerschap, voor leerlingen in het basisonderwijs te concretiseren. We hebben ons voortdurend afgevraagd welke kennis en vaardigheden noodzakelijk zijn om een algemene basis te leggen die voor iedereen noodzakelijk is (elementaire gecijferdheid) om te kunnen functioneren in de maatschappij en in een beroep (functionele gecijferdheid) en om verder te kunnen leren (schoolse gecijferdheid).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten