Wizwijs is de eerste functionele rekenwiskundemethode voor het basisonderwijs.

Wizwijs wordt uitgegeven door Uitgeverij Zwijsen.





dinsdag 8 juni 2010

Interactie

Tijdens het leren verwerkt iedere leerling de leerstof op zijn eigen manier. Hij begrijpt de leerstof, soms gedeeltelijk, en slaat hem op in zijn geheugen. Bij nieuwe leerstof vergelijkt de leerling de nieuwe stof met datgene wat hij er al van weet en koppelt dat wat werkelijk nieuw is aan dat wat hij al weet. De informatie in zijn geheugen wordt gereconstrueerd. De essentie van construeren en reconstrueren is dat de leerling zelf de relaties doorziet en zelf de links legt met dat wat hij al weet. Hij construeert en reconstrueert zijn eigen netwerk van kennis en vaardigheden.
Door interactie leert de leerling zijn handelen te verwoorden en leert hij luisteren naar oplossingsstrategieën van anderen. Hij leert ook zijn gedachten logisch te ordenen en in begrijpelijke taal te verwoorden. Hierdoor ontstaat wiskundig redeneren.
Door interactie ontstaat ook reflectie op het eigen handelen. Hierdoor ontstaat bewustwording van wát en hóe je leert. Dit is het eigenlijke leerproces.
Bij interactie onderscheidt Wizwijs horizontale en verticale interactie. Bij verticale interactie staat de leerkracht centraal, hij stuurt het leerproces aan en stelt de leerlingen directe vragen over de leerstof. Verticale interactie vindt meestal plaats bij instructiemomenten.
Bij horizontale interactie is de leerkracht gesprekspartner. De leerlingen bespreken bijvoorbeeld met elkaar een probleem en beslissen hoe zij dat gaan aanpakken. Zij kunnen ook achteraf verschillende oplossingsstrategieën vergelijken. De leerkracht stelt vragen om de leerlingen aan te moedigen met elkaar in discussie te gaan over de leerstof. De vragen kunnen ook betrekking hebben op het leerproces, bijvoorbeeld op de samenwerking tijdens het leren.

Een leerkracht hoeft niet alles uit te leggen. Leerlingen zijn van jongs af aan in staat om zelf nieuwe leerstof in zich op te nemen en te verwerken, zonder uitleg van de leerkracht. Ook kunnen zij samen complexere rekenproblemen oplossen.
Zelfstandig en samenwerkend leren zijn essentiële onderdelen van het leren in de toekomst. Bij evaluatie van opdrachten is het belangrijk om niet alleen het resultaat te bespreken, maar juist ook de wijze waarop het resultaat tot stand is gekomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten